arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۴۶۸۴۹۳
تاریخ انتشار: ۲۳ : ۱۳ - ۱۴ فروردين ۱۳۹۸

هشدار به کاربران فیس بوک: گذرواژه  ایمیل خود را مخفی کنید!

فیس بوک از برخی از کاربران جدید درخواست کرده که گذرواژه ایمیل خود را اعلام کنند و حتی در برخی موارد نیز گذرواژه ایمیل کاربران را بی اجازه رصد می کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فیس بوک از برخی از کاربران جدید درخواست کرده که گذرواژه ایمیل خود را اعلام کنند و حتی در برخی موارد نیز گذرواژه ایمیل کاربران را بی اجازه رصد می کند.

به گزارش سرویس آی تی و فناوری انتخاب، فیس بوک که معمولا به عنوان یک شبکه اجتماعی فعال و پر کاربر شناخته می شود، مدتی است درگیر حواشی امنیتی شده است. درواقع فیس بوک از کاربران می خواهد که گذرواژه های ایمیل خود را ارائه کنند، این در حالی است که ایمیل یک موضوع بسیار مهم است و افشای ایمیل می تواند بسیار خطرناک و دارای عواقبی سخت باشد.  

در برابر این حرکت، کارشناسان امنیتی هشدار داده اند که این رفتار می تواند کاربران را تشویق به شرکت در رفتارهایی "خطرناک" کند و شانس آن ها را برای هک شدن افزایش دهد. از سوی دیگر به نظر می رسد این شبکه اجتماعی به دنبال درخواست مجوز دسترسی به ایمیل کاربران را با فریب آنان دارد.

فیس بوک اعلام کرده که به زودی این مسئله را حل می کند، اما هنوز زمان مشخصی را برای این موضوع اعلام نکرده است. به طور معمول، کارشناسان امنیتی هرگز اشتراک گذاری گذرواژه را به هیچ فردی توصیه نمی کنند. این موضوع به ویژه با توجه به حملات فیشینگ از اهمیت بسزایی برخوردار است؛ حملاتی که می توانند به راحتی حجم بالایی از اطلاعات کاربر را به یغما ببرند.  

هشدار به کاربران فیس بوک: گذرواژه  ایمیل خود را مخفی کنید!

اما در فیس بوک، هنگامی که کاربران سعی می کنند با کمک برخی از ارائه دهندگان ایمیل، از جمله Yandex و GMX ثبت نام کنند، به بخش "تایید آدرس ایمیل خود"  هدایت می شوند و در این بخش نیز باید گذرواژه ایمیل خود را وارد کنند. درواقع به نظر می رسد کاربران دیگر ارائه دهندگان ایمیل مانند گوگل این گزینه را نمی بینند.

از سوی دیگر به نظر می رسد این مشکلات فقط برای کاربران جدید فیس بوک ظاهر می شود و اگر یک کاربر جدید وارد فیس بوک شود باید گذرواژه ایمیل خود را ثبت کند.  اما آیا واقعا فیس بوک در این ماجرا دست دارد یا این یک حمله هکری است؟ بت سیفرس محقق امنیتی گروه حمایت از بنیاد مرزهای الکترونیکی، به شدت از فعالیت های امنیتی فیس بوک انتقاد کرده و گفت: "این اساسا به یک حمله فیشینگ غیر قابل تشخیص است. مردم معمولا مجبور نیستند گذرواژه خود را به هیچکس غیر از سایت ایجاد کننده ایمیل ارائه دهند. این یک فریب بزرگ است. توصیه من به همه کاربران این است که هرگز اطلاعات خود را با افراد ناشناس به اشتراک نگذارند.  

 تروی هانت، کارشناس امنیتی و اپراتور خدمات اطلاع رسانی هک، در نامه ای نوشت: "این قطعا یک الگوی ضد امنیتی است زیرا شامل به اشتراک گذاشتن اسرار یک پلت فرم (ارائه دهنده ایمیل) با یک پلت فرم دیگر (فیس بوک) است."

البته فرم ثبت گذرواژه به کاربران می گوید که کلمه عبور توسط فیس بوک ذخیره نمی شود، اما هیچ راهی برای معتبر بودن این ممیزی وجود ندارد. چرا که اخیرا معلوم شده که این شرکت صدها میلیون گذرواژه کاربران را ذخیره کرده است.

سخنگوی فیس بوک در این خصوص می گوید: "این گذرواژه توسط فیس بوک ذخیره نمی شود. مردم همیشه می توانند به جای این گزینه برای تأیید حساب خود با کد ارسال شده به تلفن خود و لینک ارسالی به ایمیل خود ثبت نام کنند. "

 

نظرات بینندگان